Ο Ρόλος της Διαφήμισης στην Πολιτική

Είναι φυσικό η κοινωνία να επηρεάζεται σε μεγάλο βαθμό από τη διαφήμιση. Η δύναμη της εικόνας είναι αδιαμφισβήτητη, ενώ δεν είναι λίγοι εκείνοι που υποστηρίζουν ότι η επιρροή της διαφήμισης ξεπερνά τα μέτρα του θεμιτού ορισμένες φορές. Με άλλα λόγια, η διαφήμιση ενδέχεται να επηρεάσει την κοινή γνώμη και να αναδείξει τα προϊόντα, τις υπηρεσίες αλλά και τα πρόσωπα που θα γίνουν αποδεκτά από την κοινωνία. Μέσα σε αυτό το πλαίσιο κινείται και η πολιτική, προσπαθώντας να κάνει τη διαφήμιση ζωτικό κομμάτι της πολιτικής πορείας.

Σε μία κοινωνία όπου τα κοινωνικά μέσα δικτύωσης και η εικόνα βρίσκονται σε πρώτο πλάνο, πώς θα μπορούσε η πολιτική να λείπει; Αντιθέτως, πλέον οι πολιτικοί συμβουλεύονται επαγγελματίες στον διαφημιστικό κλάδο και φροντίζουν να προσαρμόζονται κάθε φορά στις ξεχωριστές απαιτήσεις της κάθε καμπάνιας. Μέσα από το κατάλληλο περιβάλλον, ο κάθε πολιτικός αποτυπώνει τα μοναδικά του χαρακτηριστικά με έναν τρόπο που εύκολα απορροφάται από την κοινωνία. Αντί λοιπόν να ξοδέψει ατέλειωτες ώρες προετοιμάζοντας μία ομιλία επάνω στα δικαιώματα των γυναικών, ενδέχεται να γυρίσει ένα μικρό διαφημιστικό σποτ όπου συναναστρέφεται γυναίκες και δείχνει να ενδιαφέρεται σημαντικά για τις ανάγκες τους.
Αυτή είναι η μαγεία της διαφήμισης. Μέσα σε λίγα λεπτά ή ακόμη και σε δευτερόλεπτα, το μήνυμα που θέλει ο διαφημιστής να περάσει γίνεται ευρέως γνωστό και κατανοητό από την συντριπτική πλειοψηφία των πολιτών. Είπαμε, η δύναμη της εικόνας είναι αδιαπραγμάτευτη. Γι’ αυτό το λόγο και όλοι οι πολιτικοί έχουν πλέον συμβούλους και συμμετέχουν ενεργά στον τομέα της διαφήμισης.

Ένα εξαιρετικό παράδειγμα πολιτικού που έχει συμβιβαστεί με τις σύγχρονες απαιτήσεις της κοινωνίας και φροντίζει να διαφημίζεται με τον καλύτερο τρόπο είναι ο Μπάρακ Ομπάμα. Ο απερχόμενος Πρόεδρος των Ηνωμένων Πολιτειών έχει χτίσει ένα αξιοζήλευτο προφίλ παγκοσμίως. Παρουσιάζεται ιδιαίτερα προσιτός στον κόσμο, ενώ εκμεταλλεύεται την εικόνα προς όφελός του. Για παράδειγμα, έχει μείνει στην ιστορία το διαφημιστικό σποτ του Ομπάμα, ο οποίος κάθεται μόνος στον Λευκό Οίκο και περιμένει έναν δημοσιογράφο. Βγάζει σέλφι, τρώει και παίζει, για να περάσει η ώρα του ευχάριστα. Μία τέτοια διαφήμιση φέρνει τον Πλανητάρχη πολύ πιο κοντά στο λαό από οποιαδήποτε ομιλία του.

Στον αντίποδα τώρα, η διαφήμιση ενδέχεται να βλάψει κάποιον πολιτικό ή μία κομματική παράταξη. Δεν είναι σπάνιο το φαινόμενο της πολιτικής σπίλωσης ενός ονόματος ή ενός κόμματος μέσα από διαφημιστικά σποτ. Πολλές φορές τα σποτ περιέχουν την αλήθεια, ενώ κάποιες άλλες φορές τονίζουν υπερβολικά ορισμένες λεπτομέρειες ή διαστρεβλώνουν τα λεγόμενα του συγκεκριμένου προσώπου ή κόμματος με λανθασμένα κίνητρα. Σε τέτοιες περιπτώσεις, ο παραλήπτης του μηνύματος καλείται να ξεχωρίσει ποια είναι η αλήθεια και ποιο το ψέμα. Διαφορετικά, ενδέχεται η διαφήμιση να καταντήσει συκοφάντηση.

Μέσα από την συκοφαντία, ορισμένοι πολιτικοί περιμένουν να μεγαλώσουν το δικό τους κύρος, ενώ ταυτόχρονα σπιλώνουν πολιτικούς αντιπάλους. Σε αυτή την περίπτωση, όμως, κινδυνεύουν να σπιλωθούν οι ίδιοι και να χαρακτηριστούν αρνητικά. Κανείς δεν εκτιμά κάποιον που αγωνίζεται με άδικο τρόπο, άλλωστε.

Η διαφήμιση είναι χωρίς καμία αμφιβολία μία ήρεμη δύναμη, η οποία ενδέχεται να ωφελήσει σημαντικά τον κάθε πολιτικό ή σε αντίθετη περίπτωση να τον βλάψει σε μεγάλο ποσοστό.

  • |